04 February 2014

Talk to the hand


Ini kisah benar.  Dulu saya merupakan penuntut di sebuah institusi pendidikan tinggi swasta (IPTS) terkenal. Universiti saya terkenal bukan kerana senarai panjang graduan berkualiti yang dikeluarkannya tetapi kerana isu politik dan pelbagai kontroversi yang tak pernah lekang daripadanya.  Maklumlah universiti milik kerajaan negeri yang paling kaya di Malaysia, semua orang berebut dan ingin mengambil tahu.  Tambahan pula bilangan penuntutnya mencecah lebih 10,000 orang ketika itu.

Di situ saya mengambil jurusan pendidikan atau lebih tepat lagi Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Dengan Kepujian) TESL (Teaching English as Second Language).  Oleh kerana course ini merupakan antara yang terbaik dan terkenal maka jumlah pelajar yang mengikutinya agak ramai dan batch kami dipecahkan kepada beberapa kelas.  Ketua kelas saya yang kami panggil Dave merupakan seorang lelaki kurus, tinggi, berambut kerinting panjang dan berbangsa india. Di sepanjang tempoh pengajian dia telah memikat dan berjaya menawan hati seorang gadis india yang juga classmate kami, Shalu the soft-hearted girl.

Ketika waktu pembelajaran memang kami diwajibkan bertutur dalam bahasa inggeris.  Bagi pelajar yang berasal dari keluarga yang speaking memang tiada masalah, namun bagi kami yang lain ni memang skipping la jawabnya.  Dave dan Shalu antara kawan saya yang fasih speaking dan saya selalu menjadi pendengar setia ketika duduk berhampiran mereka.

Satu hari saya terdengar Dave dan Shalu berbincang sesuatu tentang tugasan mereka, mungkin tentang pembahagian tugas atau perkara lain yang saya sendiri kurang jelas mengenainya.  Saya sekadar memandang mereka yang berada di depan saya.  Shalu kelihatan membebel-bebel sambil menaip sesuatu di laptopnya.  Dave pula diam seperti sedang memikirkan sesuatu. 

Kemudian Shalu memandang dan berkata sesuatu kepada Dave.  Saya gagal menangkap butir percakapannya tetapi saya yakin Dave mendengar dengan jelas kerana tiba-tiba Dave bangun dan menunjukkan tapak tangannya kepada Shalu.

Dave : talk to the hand!

Saya terkejut dan rasa seperti ingin menggaru kepala kerana saya tertanya-tanya apa maksud talk to the hand?  Belum pernah saya jumpa ayat itu.  Yang saya faham adalah bercakap dengan tangan, tetapi janggal pula bunyinya.  Kenapa perlu bercakap dengan tangan sedangkan telinga bukan duduknya di situ?

Belum sempat saya bertanya kepada Dave tiba-tiba Shalu bersuara.....

Shalu : talk to the hand...talk to the hand...talk to the ass lah!

Hahaha...saya ketawa mendengar jawapan Shalu.  Lawak dan cute pula bila pasangan kekasih ni berlawan cakap.  Walaupun macam bertengkar tapi saya tahu masing-masing dalam hati ada taman.

Kini Dave dan Shalu telah berumahtangga dan mereka berkhidmat sebagai guru di Semporna, Sabah.  Walaupun jauh dari keluarga di semenanjung namun saya yakin mereka gembira dan bangga menabur bakti di sana walaupun pernah menempuh pengalaman mendengar bunyi tembakan dan bom ketika peristiwa Lahad Datu berlaku.  I'm proud of you guys!

Meaning of talk to the hand

No comments:

Post a Comment

"Ramai orang takut menyuarakan keinginan mereka jadi mereka tidak pernah dapat apa yang mereka inginkan." (Madonna)