03 February 2014

Keraniku jutawan

Jam 2.35 petang.  Sedang saya sibuk (konon!) di dalam bilik pejabat berhawa dingin tiba-tiba terdengar bunyi pintu diketuk.  Saya menoleh dan kelihatan Kak Pah, salah seorang kakitangan wanita di unit saya tersenyum-senyum di balik cermin pintu.  Kerana kesian (gurau je!) saya anggukkan kepala tanda mengizinkan dia masuk.

Dia : encik, tolong sign OT saya.
Saya : kenapa awak OT?
Dia : saya kena siapkan fail yang banyak tu, encik.
Saya : (sambil periksa tuntutan OT) dah siap semua?
Dia : eh, mestilah siap.  cuma surat je belum keluar.
Saya : ya lah tu!
Dia : encik tak keluar makan tengahari ke?
Saya : (dengan pantas) eh, mestilah keluar!

Rehat tengahari walaupun cuma sejam mesti dimanfaatkan sebaik-baiknya.  Bukan saya tak nak jadi rajin serta menunjukkan contoh kepada kakitangan lain tapi saya tak nak nanti disamakan dengan "pekerja rajin" di Mahkamah Tinggi Ipoh ni pula, kerja 18 bulan dah jadi jutawan!
__________________________________________________

Sepanjang tempoh 18 bulan, seorang kerani yang bekerja di Mahkamah Tinggi Ipoh menjadi contoh kepada semua kakitangan lain kerana dia tidak pernah keluar rehat makan tengah hari atau mengambil cuti tahunan.

Walau bagaimanapun, apabila juruaudit tiba untuk memeriksa buku-buku mahkamah tahun lalu, motif sebenar di sebalik komitmen dan usaha wanita berusia 35 tahun itu telah terbongkar.

Dia telah menggelapkan lebih RM1.5 juta wang mahkamah selepas dia diberi kepercayaan untuk mengumpul wang denda bagi kesalahan kecil dan salah laku.

Juruaudit telah membuat laporan polis dan kerani berkenaan telah digantung tugas sementara menunggu siasatan dijalankan.

Menurut polis, kerani itu merupakan seorang pekerja yang pendiam dan rajin, dia tidak pernah gagal hadir ke pejabat sejak April 2012 hingga September 2013.

Rakan-rakannya memberitahu polis bahawa dia tidak pernah meninggalkan meja kerja, walaupun semasa waktu rehat makan tengah hari dan kelihatan sangat rajin.

Tugas kerani berkenaan adalah mengumpul wang daripada pesalah-pesalah yang telah didapati bersalah oleh mahkamah dan dikenakan denda.

Walaupun nilai denda kecil namun jumlah itu agak besar setelah dikumpul.

The Malaysian Insider diberitahu bahawa wanita itu akan mengambil antara RM1,000 dan RM2,000 sehari.

Dia mengeksploitasi " kelemahan " dalam sistem untuk membuat perubahan yang perlu dalam pangkalan data komputer mahkamah supaya angka berkenaan tidak muncul di dalam akaun.

Dia berjaya menyembunyikan aktiviti-aktiviti haram itu sehingga akhir tahun lalu apabila juruaudit tiba di Mahkamah Tinggi Ipoh untuk memeriksa rekod-rekod mahkamah.

The Malaysian Insider difahamkan polis telah menemuramah kerani berkenaan dan kenyataan beliau
telah direkodkan.

Bagaimanapun, polis masih tidak menemui wang yang telah dicuri wanita berkenaan.
 


SUMBER

No comments:

Post a Comment

"Ramai orang takut menyuarakan keinginan mereka jadi mereka tidak pernah dapat apa yang mereka inginkan." (Madonna)