18 February 2014

Pengenalan : Kursus Khas Perundangan Tanah bagi Pentadbir Tanah

Alhamdulillah, saya selamat tiba di INSTUN pada jam 3.15 petang setelah hampir 5 jam memandu dari Kemaman, Terengganu.  Ini merupakan kunjungan pertama saya ke sini dan pengalaman melalui jalan berselekoh dari Genting Sempah ke Batang Kali melalui Genting Highlands memang mengujakan.  Mujur kenderaan tidak banyak dan cuaca cerah membantu saya melaluinya dengan selamat. 

INSTUN ini terletak di luar kawasan bandar tetapi tidak terlalu jauh.  Faktor jalan yang elok dan papan tanda yang jelas membantu saya tiba ke sini tanpa sebarang masalah.  Pengawal keselamatan pula ramah dan mudah menunjuk arah sekaligus memudahkan saya tiba di blok penginapan.  Setelah selesai mendaftar di kaunter pendaftaran saya menerima kunci dan terus menuju ke bilik untuk berehat.  

Perkara pertama yang membuatkan saya gembira adalah bilik saya terletak bersebelahan kolam renang dan dewan makan.  Selain itu kemudahan bilik tidur juga lengkap dengan katil bujang, almari pakaian, almari kasut, meja belajar, televisyen (astro), peti sejuk, sterika, sejadah dan tuala.  Mood berkursus boleh tukar jadi mood bercuti, memang terbaik!





Ok, let's get back to business.  Berikut merupakan maklumat kursus yang akan saya jalani di sini:


Nama Kursus : KURSUS KHAS PERUNDANGAN TANAH BAGI PENTADBIR TANAH BIL. 3
Bahagian : PENGURUSAN DAN PERUNDANGAN TANAH
Bidang : KPPT KHAS
Kumpulan Sasaran : PEGAWAI PTD BARU LEPASAN KURSUS DPA DI PENTADBIRAN SUK NEGERI

Tarikh Mula : 18/02/2014
Tarikh Tamat : 28/02/2014
Tarikh Tutup Permohonan : 04/02/2014

Bil. Peserta : 25
Tempat : INSTUN
Objektif : Memberi Pengetahuan dan Kemahiran Asas Serta Pemantapan Mengenai Aspek Pentadbiran dan Perundangan Tanah
Kandungan : 1. Sistem Pentadbiran dan Perundangan Tanah di Malaysia dan Pengenalan Kepada KTN 1965
2. Pelupusan Tanah
3. Bentuk Hakmilik, Klasifikasi, Kategori, Syarat dan Kepentingan Tanah
4. Urusniaga dan Halangan Urusniaga di bawah KTN 1965
5. Kesalahan – kesalahan di bawah KTN 1965
6. Pembangunan Tanah
7. Peranan dan Fungsi Penolong Pentadbir Tanah sebagai Majistret Kelas Kedua
8. Pengenalan kepada jenis – jenis Hasil Tanah
9. Perintah Jualan
10. Pengenalan kepada Enakmen Rizab Melayu
11. Pengenalan kepada Akta Pengambilan Tanah 1960
12. Akta Bekalan Elektrik 1990
13. Pengenalan kepada Pengukuran dan Pemetaan
14. Pengurusan Harta Pusaka di bawah Akta Harta Pusaka Kecil (Pembahagian) 1955
15. Pengenalan kepada Penyitaan dan Perampasan
16. Pengenalan kepada e-Tanah
17. Pengenalan Kepada Enakmen Mineral Negeri
18. Pengenalan kepada e-Kadaster
19. Kawasan Penempatan Berkelompok di bawah Akta Tanah (Kawasan Penempatan Berkelompok) 1960
20. Pengenalan Kepada Akta Hakmilik Strata 1985
Metodologi : Syarahan, Perbincangan, Kajian Kes dan Lawatan.


No comments:

Post a Comment

"Ramai orang takut menyuarakan keinginan mereka jadi mereka tidak pernah dapat apa yang mereka inginkan." (Madonna)