03 February 2014

Tahun kuda laut

http://www.huffingtonpost.ca/2014/01/31/2014-chinese-new-year-photos_n_4701408.html

Sempena sambutan Tahun Baru Cina baru-baru ini kumpulan penari di Indonesia menampilkan kelainan dengan aksi tarian naga dan duyung di dalam air.  Aquaria KLCC turut menyajikan persembahan yang serupa.  Pelik tapi unik.

Saya tiada saudara berbangsa cina.  Kawan cina ada tapi tak ramai sebab dulu saya belajar di sekolah kebangsaan dan sekolah menengah kebangsaan agama. Cuma bila saya berpindah ke sekolah menengah kebangsaan barulah dapat kawan cina dan india.

Kelakar bila saya ingat balik saat-saat mula berkenalan dengan mereka.  Lepas masing-masing perkenalkan nama saya secara spontan berterus terang bahawa saya dah lama teringin nak ada kawan cina dan india.  Mereka ketawa walaupun hairan dengan kenyataan pelik saya. 

Seronok ada kawan berlainan bangsa ni sebab bila musim perayaan boleh saling ziarah-menziarahi.  Saya masih ingat lagi pengalaman tahun 2004 berkunjung ke rumah kawan cina di sebuah perkampungan nelayan.  Rumah dia rumah kedai kayu, kena masuk kedai dulu sampai ke belakang kemudian naik tangga, di atas baru ada ruang tamu, dapur dan bilik-bilik tidur.  Walaupun dia tak sediakan jamuan besar untuk tetamu yang datang tapi layanan yang diberikan memang terbaik.  Sedihnya sekarang kami dah lost contact.  Untuk semua kawan cina saya:

SELAMAT TAHUN BARU CINA 2014 :-)

No comments:

Post a Comment

"Ramai orang takut menyuarakan keinginan mereka jadi mereka tidak pernah dapat apa yang mereka inginkan." (Madonna)